0

پروژه مطالعات مهندسی ارزش ساحل‌سازی و تأسیسات ساحلی بندر خرمشهر

توضیح پروژه:

رودخانه‌ها و آبراهه‌ها تحت تاثیر عوامل طبیعی و یا دخالت‌های انسان دچار فرسایش بستر، فرسایش کناره‌ها و جابجایی عرضی می‌شوند. فرسایش رودخانه‌ای به نوبه خود موجب بروز خطرات و خسارات عدیده‌ای برای اراضی مجاور رودخانه‌ها و مستحدثات ساحلی می‌شود، به‌طوری که سالانه میلیون‌ها تن از خاک‌های با ارزش اراضی حاشیه رودخانه‌ها دچار فرسایش شده و علاوه بر هدر رفتن خاک با ارزش، موجب از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و پر شدن مخازن سدها و کاهش عمر مفید آنها و همچنین ایجاد مشکلات زیادی در بهره‌برداری از تاسیسات آبگیری و انتقال آب می‌شود. بندر خرمشهر در محدوده‌ای به وسعت ۲۳۰ هکتار، در شمال غربی خلیج فارس ایران و در محل تلاقی اروند رود و رودخانه کارون، بر روی اراضی پست باتلاقی که طی هزاران سال از ته نشست‌های رسوبی اروند رود به‌وجود آمده، واقع شده است. پروژه حال حاضر شامل اجرای دیوار حفاظتی به منظور حفاظت تاسیسات ساحلی در طول خط ساحلی بندر خرمشهر و در محدوده مورد نظر طرح می‌باشد.

هدف پروژه:

هدف اصلی پروژه، حفاظت تاسیسات ساحلی از خطر امواج و فرسایش ساحلی، انجام بهتر عملیات ساخت و ساز در پس کرانه بندر، زیباسازی و مشخص نمودن خط ساحلی در محدوده تقریبی ۵/۱ کیلومتر از ساحل بندر خرمشهر می‌باشد که بین مصب رودخانه کارون تا سکوی ساخت تجهیزات دریایی در فاصله بین محدوده اسکله‌ها قرار گرفته است.

طرح مبنا:

ساحل بندر خرمشهر به ۶ ناحیه تقسیم‌بندی شده است. بر اساس طراحی مشاور پروژه (طرح مبنا)، در نواحی یک، دو و سه پروژه، با توجه به وضعیت هیدروگرافی بستر و نتایج حاصل از مطالعات هیدرودینامیک، رسوب و مورفولوژی در این محدوده، و همچنین جهت بهینه‌نمودن هزینه‌های اجرایی پروژه، گزینه دیوار حائل سنگی در سه تیپ در نظر گرفته شده است. در نواحی چهار، پنج و شش پروژه، با توجه به عمق زیاد بستر رودخانه، علی‌الخصوص در مقابل ساختمان ترمینال مسافری، رژیم فرسایشی قابل توجه که در صورت حذف شناور مغروقه تشدید خواهد شد، و همچنین اقتصادی شدن طرح، گزینه شمع بتنی سکانت همراه با سیستم مهاری شمع بتنی درجا پیشنهاد گردیده است. هزینه به روز شده این طرح مبلغی معادل ۲۳ میلیارد تومان برآورد گردیده و امتیاز فنی آن ۵۰۰ در نظر گرفته شد.

ادامه مطلب
ششمین کنفرانس جامع مدیریت و مهندسی سیلاب / 20 و 21 مردادماه 1397

گزینه‌های مهندسی ارزش:

پس از انجام مطالعات مهندسی ارزش، از بین ۲۵۵ ایده تولید شده در فرآیند مطالعه، ۴ گزینه پیشنهادی به شرح زیر به کارفرمای پروژه ارائه گردید. در ارائه گزینه‌ها ۲ سطح در نظر گرفته شد. اول گزینه‌هایی که پاسخگوی نیازهای پایه بندر بوده و دیگری گزینه‌هایی که پاسخگوی نیازهای توسعه‌ای بندر خرمشهر باشند. در ادامه میزان صرفه‌جویی ریالی و شاخص ارزش هر گزینه مشخص گردیده است.

گزینه اول (گزینه برتــــر)

۱st Alternative

این گزینه با هدف پاسخگویی به نیازهای پایه بندر تعریف شده است و برای نواحی ۱، ۲، ۴ و ۵ ساحل استفاده از ریپ‌رپ و برای ناحیه ۳ استفاده از شیت پایل را پیشنهاد می‌نماید.

  • امتیاز فنی: ۶۶۰
  • هزینه تمام شده: (۱۳۰ میلیارد ریال)
  • شاخص ارزش: ۲٫۳۳
  • مبلغ درصد صرفه‌جویی: (۱۰۰ میلیارد ریال)
  • درصد صرفه‌جویی: ۷۶

گزینه دوم

۲nd Alternative

این گزینه با هدف پاسخگویی به نیازهای پایه بندر تعریف شده است و برای نواحی ۱، ۲و ۵ ساحل استفاده از ریپ‌رپ و برای ناحیه ۳ و ۴ استفاده از شیت پایل را پیشنهاد می‌نماید.

  • امتیاز فنی: ۶۶۳
  • هزینه تمام شده: (۱۸۰ میلیارد ریال)
  • شاخص ارزش: ۱٫۶۹
  • مبلغ درصد صرفه‌جویی: (۵۰ میلیارد ریال)
  • درصد صرفه‌جویی: ۲۷

گزینه سوم

۳rd Alternative

این گزینه با هدف پاسخگویی به نیازهای پایه و توسعه‌ای بندر تعریف شده و برای نواحی ۱ و۲ ساحل استفاده از ریپ‌رپ و برای ناحیه ۳ و ۴ استفاده از شیت پایل و برای ناحیه ۵ سیستم شمع و عرشه را پیشنهاد می‌نماید.

  • امتیاز فنی: ۷۵۴
  • هزینه تمام شده: (۲۱۰ میلیارد ریال)
  • شاخص ارزش: ۱٫۶۵
  • مبلغ درصد صرفه‌جویی: (۲۰ میلیارد ریال)
  • درصد صرفه‌جویی: ۹
ادامه مطلب
کارگاه آموزشی سطح 1 و 2 مهندسی ارزش

گزینه چهارم

۴th Alternative

این گزینه با هدف پاسخگویی به نیازهای پایه و توسعه‌ای بندر تعریف شده و برای نواحی ۱، ۲ و ۴ ساحل استفاده از ریپ‌رپ و برای ناحیه ۳ استفاده از شیت پایل و برای ناحیه ۵ سیستم شمع و عرشه را پیشنهاد می‌نماید.

  • امتیاز فنی: ۸۰۱
  • هزینه تمام شده: (۱۶۰ میلیارد ریال)
  • شاخص ارزش: ۲٫۳۰
  • مبلغ درصد صرفه‌جویی: (۷۰ میلیارد ریال)
  • درصد صرفه‌جویی: ۴۳

بر مبنای اطلاعات ذکر شده، گزینه پیشنهادی تیم مهندسی ارزش، گزینه اول با شاخص ارزش ۲٫۳۳ و ۷۶% صرفه‌جویی ریالی نسبت به طرح مبنا می‌باشد که این موضوع در جلسه کمیته مهندسی ارزش سازمان بنادر و دریانوردی تدقیق و تعیین می‌گردد.

ارسال دیدگاه