0

دوره آموزشی سامــانه فرماندهی حادثه (ICS 100) ویژه مدیران بحران توانیر سراسر کشور

توضیح پروژه:

سامانه فرماندهی حادثه (ICS) یک مدل استاندارد عمومی مدیریت عملیاتی حوادث و سوانح ملی است که برای تمامی حوادث و سوانح قابل استفاده می‌باشد. این سیستم به دست اندرکاران مدیریت حوادث و سوانح امکان می‌دهد تا بدون لطمه به حوزه‌های اختیاراتی خود و صرف‌نظر از پیچیدگی و تعدد حوادث و سوانح در یک ساختار یکپارچه و هماهنگ منسجم گردند. سامانه فرماندهی حادثه (ICS) بر اساس اصول پایه‌ای بنا نهاده شده است که از طرفی سبب اطمینان یافتن از به‌کارگیری مؤثر منابع و از سویی موجب کاهش اختلالات در سیاست‌گذاری‌ها و عملیات سازمان‌های پاسخگو می‌گردد. پاسخگویی به نیازهای حوادث، فراهم آوری پشتیبانی اداری و لجستیک برای نیروهای عملیاتی، اقتصادی بودن از طریق جلوگیری از فعالیت‌های موازی، برقراری هماهنگی بین فعالیت افراد و سازمان‌ها تنها برخی از دلایل لزوم ایجاد سامانه فرماندهی حادثه (ICS) در مواجهه با حوادث و بلایا می‌باشد. اصول سامانه فرماندهی حادثه (ICS) عبارتند از:

  • استفاده از مفاهیم و عبارات مشترک
  • گسترش برحسب نیاز
  • انعطاف‌پذیری سازمانیپ
  • سیستم ارتباطی منسجم و یکپارچه
  • فرماندهی واحد (هر نفر یک فرمانده مشخص در طول عملیات دارد)
  • فرماندهی یکپارچه (همه سیستم تحت امر یک فرمانده)
  • طرح عملیاتی واحد و متمرکز
  • گسترش حیطه تحت نظارت در حد قابل کنترل
  • طراحی ساختار فیزیکی (تسهیلات)
  • مدیریت جامع بر منابع

در همین راستا شرکت کیمیاخردپارس، دوره آموزشی سامانه فرماندهی حادثه (ICS) را در روزهای ۱۲ و ۱۳ مهرماه ۱۳۹۶ برنامه‌ریزی و اجرا نمود. هدف از برپایی این دوره، ارتقای توانمندی کارکنان به منظور پیاده‌سازی سامانه فرماندهی حادثه در صنعت برق، به منظور ایجاد زبان مشترک برای تمامی پرسنل صنعت برق بود.

ادامه مطلب
چهارمین کنفرانس جامع مدیریت بحران HSE و / 19 و 20 تیرماه 1396

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت توانیر در شروع دوره آموزشی سامانه فرماندهی حادثه (ICS100) ضمن اشاره به ویژگی‌های خاص صنعت برق به عنوان یک صنعت زیربنایی و نقش آن در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور اظهار داشت: «با نگاه مهندسی و رویکرد تاب‌آوری می‌توان پایداری صنعت برق را ارتقاء بخشید. از این رو باید همه در مسیری حرکت کنیم که فرهنگ تاب‌آوری با رویکرد دانش پایه و سیستماتیک، به گونه‌ای در صنعت برق نهادینه شود که کارکنان در هر مسولیت و پست سازمانی با مصادیق تاب‌آوری حوزه مأموریت خود آشنا شوند و آن را به کار ببندند.

دوره آموزشی سامانه فرماندهی حادثه (ICS100) در ۸ بخش ارایه شد که موضوعاتی چون تاریخچه و روند تکامل سامانه فرماندهی حادثه (ICS)، ویژگی‌های پایه سامانه، معرفی اِلمان فرماندهی حادثه و چگونگی طراحی اجزای آن، معرفی اجزای سخت‌افزاری سامانه فرماندهی حادثه و چگونگی برقراری رابطه آن با عناصر مدیریتی، معرفی سطوح تکمیلی ۴۰۰ ICS و ۲۰۰ ICS و کاربردهای اجمالی آن، تشکیل تیم برای کار کارگاهی، ارایه نتایج کار کارگاهی تیم‌ها و جمع‌بندی و ارایه مدارک آموزشی را در دستور کار داشت.

ارسال دیدگاه